Manfaat Minum Air Lemon

Terdapat banyak kelebihan minum air lemon. Lemon mengandung kira-kira 5 peratus asid sitrik dan merupakan sumber yang kaya dengan vitamin C. Lemon juga mengandung banyak vitamin seperti Vitami B, Riboflavin dan mineral seperti Kalsium, Magnesium, Fosforus, Protein dan Karbohidrat. Terdapat banyak menu makanan yang menggunakan lemon sebagai perasa, dari kek, hidangan yang dibuat dari ayam, berbagai minuman atau sebagai hiasan.

Lemon baik untuk perut. Lemon boleh membantu melegakan masalah pencernaan apabila dicampur dengan air panas, termasuk rasa lesu, nyeri lambung dan parasit. Dengan meminum jus lemon secara teratur, dan dapat membantu membersihkan sistem pencernaan. Dengan kata lain lemon bertindak sebagai pembersih darah. Mengkonsumsi Jus lemon dapat menyembuhkan sembelit.


Manfaat air lemon :

1. Mengatasi Ketidakhadaman
Lemon juga terbukti mengatasi beberapa gangguan pencernaan seperti kembung, kejang perut, nyeri lambung. Minum air lemon dengan teratur untuk dapat menyembuhkan sembelit dan diare. Selain itu tiga atau 4 perasan lemon bisa menyembuhkan nyeri haid. Baiknya jika jus lemon dicampur dengan air suam.

2. Penjagaan kulit
Lemon bisa menjadi obat antiseptik yang berguna untuk mengobati masalah yang berkaitan dengan kulit. Jika sering menggunakan air lemon memberikan perubahan besar dalam penampilan kulit anda. Lemon mempunyai fungsi sebagai Anti penuaan, menghilangkan kedutan dan bintik hitam.

3. Penjagan pergigian
Adakah anda tahu bahwa air lemon mempunyai fungsi penting dalam penjagaan gigi? ya, jika jus lemon segar diletakkan kawasan gigi, ia bisa membantu untuk menghilangkan kesakitan. Memeras jus lemon pada gusi bisa menghentikan pendarahan gusi. Manfaat ini juga menghilangkan bau busuk dan masalah lain yang berkaitan dengan gusi.

4. Sikat jangkitan tekak
Lemon adalah buah yang sangat baik membantu dalam masalah yang berkaitan dengan jangkitan di tekak, sakit tekak dan tonsillitis yang disebakan bakteri. Untuk mengatasi sakit tekak, Anda boleh berkumur dengan menggunakan setengah gelas jus lemon.

5. Kurangkan berat badan
Rutin minum air lemon bisa menurunkan berat badan lebih cepat,dengan cara dicampur dengan air suam dan madu.

6. Mengontrol tekanan darah
Air lemon baik terutama bagi meraka yang mempunyai masalah jantung, karena kandungan kalium yang tinggi didalamnya. Diet dengan cara ini dapat membantu mengontrol tekanan darah tinggi, pusing, lesu, untuk relaksasi mengurangi tekanan mental dan kemurungan.

7. Menyembuhkan gangguan pernafasan
Lemon jus membantu dalam menyembuhkan masalah pernafasan, terutama di kalangan mereka yang mengidap asma.

8. Merawat reumatik
Lemon mempunyai sifat diuretik yang boleh membantu merawat penyakit sendi dan artritis, dengan menghilangkan bakteri dan toksin dari badan.

9. Melegakan Demam
Jus lemon boleh merawat orang yang mengidap selesema atau demam, dengan meningkatkan pengeluaran keringat.

10. Penulen darah
Penyakit seperti taun atau malaria boleh dirawat dengan air lemon karena ia mempunyai ciri-ciri sebagai pembersih darah.

11. Tingkatkan sistem imun

Lemon penuh dengan Vitamin C dan kalium. Vitamin C boleh meningkatkan pertahanan badan, menyerang virus selesema dan kalium boleh membantu otak dan fungsi saraf dan mengotrol tekanan darah.





Sumber Gambar :
http://us.images.detik.com/content/2011/12/27/900/BSMinumanSehatCTT.jpg

No comments:

Post a Comment